Příprava jídla

cook_1Nezačnu příliš optimisticky....většina z nás je nemocná. Pokud se na sebe podíváme, zjistíme, že máme stále nějaké problémy. Ať už jsou to bolesti žaludku, problémy s vylučováním, migrény, menstruační problémy, únava či nespavost. Většina těchto problémů pramení z našeho životního stylu, včetně našeho stravování.

A právě změna přístupu k tomu, co jíme a jak naše jídlo upravujeme, je jedna z věcí, na kterou bychom se měli podívat a případně ji změnit. S potravou nedostáváme do těla jenom různé látky, ale také energii a my bychom měli dbát na to, aby tyto látky a energie byly co nejlepší.

Pohled na naši stravu má dvě roviny - suroviny a způsob přípravy.

Suroviny

Samozřejmostí je, dbát na to, aby byly co nejkvalitnější. Nejlepší jsou sezónní a z vlastní zahrady nebo od farmáře, u kterého víme, že nepoužívá žádné pesticidy ani jiné toxické látky. Co se týče zeleniny, není dnes problém sehnat někoho, kdo vám bude dodávat tzv. bedýnky. V řadě měst je už dnes samozřejmostí farmářské tržiště. V zimě je s čerstvou zeleninou problém. Je to ale přirozené. V té době prostě není, proto je nesmysl, kupovat krásná velká rajčata v supermarketu, protože ty vybledlé koule s rajčaty nemají nic společného. Zkuste se oprostit od toho, že jídelníček je po celý rok stejný. Není! Tak jako v létě převládá lehká zeleninová strava, tak v zimě nastupují luštěniny a kořenová zelenina.

Způsob přípravy

Druhou věcí je, co s potravinami uděláme. Máme různé způsoby, jak jídlo uvařit. V první řadě bych vyhodila mikrovlnnou troubu. Nemá smysl to rozebírat, na toto téma je na internetu řada článků. Jsem přesvědčená o významu živlů, a proto si myslím, že k vaření patří oheň. Nejjednodušší způsob, jak oheň k vaření zajistit, je klasický plynový sporák. Sklokeramické či indukční desky mohou být sice krásné a komfortní, ale myslím si, že pro přípravu jídla vhodné nejsou. Stejně tak u trouby je lepší volit plynovou místo elektrické. Další možností je sporák na tuhá paliva.

K přípravě jídla patří také volba vhodného nádobí. Určitě bych omezila používání umělých hmot a silikonu. Nevidím důvod, proč používat ropné vařečky, když můžu mít dřevěnou, navíc se dají bez problémů sehnat i české vařečky z FSC dřeva. Silikonové formy vyměnit za keramické či skleněné, stejně tak místy a jiné nádobí. U hrnců jednoznačně vede klasický smaltovaný. Není tajemstvím, že teflon, který se dnes často používá, uvolňuje do jídla toxické látky. Smaltované nádobí je zdravotně nezávadné. Používat se dá i nerezové nádobí, je ale třeba dbát na jeho kvalitu.

 

Strava

Není žádným tajemstvím, že to, co jíme, má na nás obrovský vliv. Jídlo ovlivňuje nejen naše tělo, ale také mysl. Že bychom měli jíst zdravě a střídmě, každý ví. Málokdo to ale dodržuje, protože chuť je velká. Je to trénink našeho sebeovládání a hlavně naší schopnosti vnímat. Co tím myslím? Právě teď jím čokoládu, kterou zbožňuji a přemýšlím, co my na té přeslazené lepivé hmotě vlastně tak chutná. Teď si myslím, že už ji jíst nebudu, ale jsem si jistá, že po ní zase časem sáhnu a velmi pravděpodobně to bude v době, kdy nebudu v úplné psychické pohodě. Abych to řekla jinými slovy, náš způsob konzumace je velmi rychlý a bezmyšlenkovitý. Kdybychom každé sousto převalovali v puse a vnímali, co nám přináší, tak bychom poznali, co je dobré a co ne. Pochopili bysme, že řada věcí, které máme rádi, zase tak dobrá není a sami bychom je odvrhli. Nebylo by potřeba žádného odpírání. Sama jsem řadu let vegetariánka a když vidím maso, tak na něj prostě chuť nemám. Není to pro mě jídlo. Mám ale kamarádku, která se rozhodla nejíst maso, protože má ráda zvířata. Často si ale ztěžovala, že má na maso strašnou chuť. Byla nešťastná a nakonec to skončilo tak, že maso zase začala jíst.

Není dobré řídit se nějakými poučkami a násilně se je snažit zavést do svého jídelníčku. To, co by měl každý z nás dělat je, že se naučíme jíst vědomě a naše přirozená intuice už nám sama napoví, co máme jíst a co ne.

Nabízím vám tady pár pohledů do vlastní kuchyně. Můžete se inspirovat nebo nemusíte. Vše je na vás.