V minulém článku jsme se seznámili se základními principy certifikátů, které můžete najít u přírodní kosmetiky. Tentokrát se trochu podrobněji podíváme na několik konkrétních důležitých certifikátů, které doplní předcházející výběr.
- Ecocert
Jedná se o mezinárodní společnost, která se zabývá kontrolou produktů z kontrolovaného ekologického zemědělství, zejména se pak zaměřuje na kosmetiku. Původně se jedná o francouzskou společnost, není se proto čemu divit, že zaštiťuje především tamní bio produkty.
Ecocert vyžaduje minimální podíl přírodních surovin u každého produktu 95%, dbá přitom ale i ekologické podmínky při pěstování použitých surovin. Dbá také na recyklovatelný obalový materiál a srozumitelné etikety.
Stejně jako řada jiných značek, i Ecocert vydává dva typy ochranných známek. Jedná se o certifikát Ecocert Organic Cosmetic, který je velmi přísný, a Ecocert Natural Cosmetic. Ten má mírnější podmínky.
- Eco garantie
Tato belgická značka velmi dbá o správnou informovanost spotřebitele. Podle jejích standardů nikdy nesmí docházet k oklamání či ohrožení spotřebitele. I z tohoto důvodu Eco garantie lpí na přírodní složení. Oproti jiným značkám sice neudává minimální množství surovin, které musí pocházet z ekologického zemědělství, produkty jsou ale i tak velmi přísně kontrolovány a regulovány. Důkazem může být i to, že tento certifikát mají i v tuzemsku velmi oblíbené bio značky, jako Sonett či Tierra Verde.
- ICEA
Zkratka, pod kterou vystupuje italský institut Instituto per la Certificazione Etice e Ambientale, je velmi známá. Icea patří mezi důležité společnosti nejen v zemi svého původu, ale i jinde v Evropě. Není se proto čemu divit, že nároky pro udělení certifikátu jsou velmi přísné. Produkty nesmí obsahovat žádné umělé přísady, ale ani produkty genetického inženýrství! Jsou tak 100% přírodní.
Icea také dbá na důstojné ohodnocení pracovníků, kontroluje nakládání firem s energiemi, způsoby skladování i expedici. Právě proto, že jsou nároky přísné, přispívá tak institut velkou měrou k rozvoji sociální udržitelnosti a ekologického zemědělství.
- NaTrue
Tato mezinárodní organizace, jejíž celý název je True Friends of Natural and Organic Cosmetics, zaručuje přírodní produkty, které jsou vždy minimálně z 75% přírodní. U jejího loga můžete najít jednu, dvě, nebo tři hvězdičky, podle toho, jak vysoké kvality produkt dosahuje.
Kromě vysokých nároků na přírodní složení dbá značka NaTrue i na transparentní chování vůči spotřebitelům. Vše musí být jasně a především srozumitelně označeno. Firma provádí kontroly v dokumentaci i přímo ve výrobě, svůj certifikát navíc uděluje vždy jen na dobu 2 let. Po vypršení této lhůty musí každá firma znovu projít náročným procesem testování, jinak je jí označení odebráno.
- NATURLAND
Jedná se o velmi oblíbenou německou asociaci, která na trhu působí již od roku 1982. Věnuje se certifikaci v řadě různých oblastí ekologického zemědělství a klade důraz i na sociální aspekty výroby. Mimo jiné se zaměřuje na včelařství, udržitelný rybolov, správné využívání lesů nebo na vhodné zpracování dřeva. V kosmetice nepovoluje ropné deriváty, silikony ani syntetickou parfemaci. Mezi plusy této značky patří i fakt, že její certifikát je výrazný a velmi snadno zapamatovatelný.
- ORGANIC SOIL ASSOCIATION
Tato společnost je v Británii primárním vydavatelem certifikátů pro bio produkty. Její označení nese přes 70% všech odpovídajících produktů, u kterých zaručuje plnění přísných podmínek. Kosmetika musí obsahovat alespoň 70% ingrediencí z ekologického zemědělství. Přímo na etiketě musí být uvedeno, kolik procent těchto složen daný produkt má (výjimkou jsou produkty s obsahem vyšším než 95%).
Společnost klade důraz nejen na ekologické zemědělství, ale i na bio původ surovin. Povoleny nejsou parabeny, ropné deriváty a dokonce ani živočišné složky. Důležité jsou pro ni i následné procesy zpracování, balení a exportu, které splňují i oblíbené značky Pukka a Viridian.
- USDA ORGANIC
Na kvalitu ekologického zemědělství dbají i státy USA, kde coby národní certifikační společnost působí právě USDA. Podporuje ekologii, ochranu životního prostředí a mimo jiné se soustředí i na potření hladu v některých oblastech země i jinde na světě.
Produkty, které toto označení získají, obsahují minimálně 95% složek pocházejících z ekologického zemědělství. Naopak panuje zákaz geneticky modifikovaných surovin, umělých hnojiv, parabenů či chemikálií. To vše je několikrát ročně kontrolováno.