BioMamka.cz

Blog žen, které se snaží žít vědomě a v souladu s přírodou.

BioMamka.cz Strava Vláknina v jídelníčku – ze kterých potravin ji čerpat a proč?

Vláknina v jídelníčku – ze kterých potravin ji čerpat a proč?



Ačkoliv se často vláknina spojuje zejména se zdravou výživou, není tomu tak. Mnohým z vás vláknina v jídelníčku chybí. Dostatek vlákniny potřebuje každý lidský organismus pro správné fungování. Z jakých potravin můžete vlákninu čerpat a z jakých důvodů je tak důležitou složkou potravy?

Alespoň 30 gramů denně

Směs nestravitelných, anebo alespoň částečně stravitelných polysacharidů, která je nutná ke správnému fungování lidského organismu. Přesně to je vláknina. Tělo jí potřebuje denně přijmout alespoň 30 gramů, aby mohlo správně fungovat.

Rozpustná vláknina

Existují 2 druhy vlákniny rozpustná a nerozpustná. Ta rozpustná absorbuje vodu v trávicím ústrojí a zpomaluje trávení. Umí naředit obsah střev, a proto je vhodná při potížích se zácpou, avšak i při průjmu. Nasytí vás na delší dobu než potraviny, jenž obsahují malé množství vlákniny. Najdete ji například v obilovinách, semínkách, oříšcích, jablkách či banánech.

Nerozpustná vláknina

Tento druh vlákniny je potřeba konzumovat s rozumem a ve správnou dobu. Pro osoby trpící průjmem se stává nevhodnou. Vaše tlusté střevo díky ní ale bude zdravé. Nerozpustnou vlákninu obsahují zejména len, otruby, obiloviny, zelené fazolky, květák, čočka, hnědá rýže a další.

Postupné navyšování příjmu vlákniny

Jestliže jste si právě uvědomili, že konzumujete pouze minimum vlákniny a rozhodli jste se to napravit, začněte postupně. Pro začátek bude stačit, když začnete konzumovat více ovoce a zeleniny. Připravujte spíše celozrnné těstoviny než ty klasické. Se zásobováním těla vlákninou vám pomůže také například chlorella, jenž je rostlinného původu. Důležité je tělu dodávat také dostatek tekutin!

Stop hemeroidům i vysokému cholesterolu

Že má vláknina spoustu pozitivních účinků na lidské zdraví, o tom není pochyb. Pomáhá při hubnutí, jelikož se díky ní budete cítit nasyceni. Vláknina má celkově pozitivní vliv na trávení, cukrovku, srdeční onemocnění, vysoký cholesterol i hemeroidy.

NahoruZpět na začátek